terug naar Fietstoeren

Clairmarais.

           Groene route waar helaas niet veel fietsvoorzieningen zijn te bespeuren. Niettemin is deze toch de moeite waard want er is veel te zien en te beleven. We nemen je mee naar de golvende streek rond Saint Omer, langs moerassen, door het bos van Clairmarais, de scheepslift van Arques en St Omer zelf uiteraard. Tevens kan je twee keer inschepen voor een boottochtje!

          S tartplaats is de parkeerplaats van Isnor. Maar wat is dit precies? Wel, gelegen te Clairmarais kun je hier inschepen voor een boottocht die de kanaaltjes door de moerassen verkent. Vroeger was dit moerassig gebied, monniken hebben dit vanaf 12de eeuw drooggelegd en het water naar de Aa laten afvloeien volgens een kundig systeem met molens en dijken. De legakkers en meertjes zijn ontstaan door het steken van turf. Je kunt hier tevens een hapje eten "carbonades Flamande" bv. Het terras is uitzonderlijk mooi gelegen en dat maakt dat we hier al een stop inlassen nog voor we ťťn meter hebben gefietst! Je kunt hier ook op eigen houtje erop uit trekken met een roeiboot of kano.

Ch'ti. Bootje varen. Lekker gegeten. Waterfiets.

           De plannen die waren gemaakt om de moerassen te verkennen moeten we al snel laten varen. De weggetjes lopen dood, paden zijn voorbehouden aan wandelaars. Dan maar de D209 volgen. Aan het kruispunt waar we linksaf moeten ontwaren we de restanten van de CisterciŽnzerabdij van Clairmarais. Alle info ter plaatse, ja zelfs in het Nederlands!

Info ter plaatse. restanten van de CisterciŽnzerabdij van Clairmarais. restanten van de CisterciŽnzerabdij van Clairmarais. Abdijhoeve.

           In de abdijhoeve vindt u "Les Belles Echappes". Wat ze hier aanbieden aan de toerist heeft weinig met fietsen te maken maar toch: een elektrische Solex huren om er de streek mee te verkennen of een heuse 2CV! Langs deze D209 is gelukkig niet al te veel autoverkeer. Links hebt u een machtig uitzicht over de drooggelegde moerassen van Natuurreservaat "Rommelaere".

Abdijhoeve. Abdijhoeve. Abdijhoeve. Abdijhoeve.

           Rechts bevindt zich het 1167ha bos van Rihoult Clairmarais, maar dat is voor straks. De bosweg die we op de kaart hadden gevonden lijkt meer op iets om legertanks door te laten rijden. Dus blijf op de D209. Wat verder krijg je een lange helling voorgeschoteld en kom je in het kleine Nieppe. Hier rechtsaf op de D933. Doordat de drukke weg breed is, ondervind je van het autoverkeer niet al te veel hinder. Bovendien gaat het nu in dalende lijn, waardoor je in een mum van tijd rechtsaf het eerder vermelde bos thv het gehucht "La Crosse" kan induiken.

De gesneuvelden herdacht. Chapelle . Hier ben je.

           Rust en stilte is waar je wordt op getrakteerd hier. Een golvend geasfalteerd weggetje brengt je op een stervormige zevensprong. In het midden staat een wegwijzer, maar de aanduidingen zeggen ons niks. Gezien vanuit de weg vanwaar je kwam neem je het tweede weggetje links. Het eerste is een onverhard pad. Het bochtige, golvende weggetje brengt je langs een meertje ontstaan door turfwinning. Op het einde neem je rechts. Aan je linkerzijde ontwaar je "Etang d'Harchelles", ook dit is ontstaan door turfwinning, nu een visvijver. Even is er twijfel of we wel juist zijn gereden. Navraag bij een houthakker, leert ons dat de gevolgde weg de juiste is Let op voor de ribbels dwars over de weg, bedoeld om het autoverkeer wat in toom te houden. Wat verderop is een parkeerplaats, dus je kunt al eens een auto tegenkomen hier. Blijf deze weg "Route ForestiŤre" volgen, je verlaat het heerlijke bos en algauw passeer je de eerste huizen van Arques. Volg de Rue Jean Jaures, let eens op de bijzondere watertoren aan je linkerkant.

Rust. Waarheen? Watertoren van Arques.

           Een sterk staaltje waterbouwkunde is deze scheepslift "Ascneseur des Fontinettes". Deze werd gebouwd om vijf kleine sluizen te vervangen tussen de Aa en de Leie. In 22 minuten kon een vrachtschip met een tonnenmaat van 300 ton een hoogteverschil van 13m overbruggen. De scheepslift is sinds 1967 niet meer in gebruik, u kunt wel de vroegere machinekamers bezoeken. In de twee "bakken" zijn nog twee schepen te bekijken. Doordat de schepen groter werden, voldeed de lift niet meer. Er werd een kanaal met sluis rond de lift gebouwd.

Ascernseur des Fontinettes. Ascernseur des Fontinettes. Woonboot.

           Hier kun je inschepen voor een kort boottochtje naar de sluis. Zo kun je het versassen wel van heel dichtbij meemaken!

Inschepen! Verlies je sleutels niet! Versassen. Versassen beŽindigd. Woonboot.

           Het jaagpad langs het kanaal dat je nadien volgt maakt veel van het fietsersleed van in het begin van deze route goed. Aangenaam fietsen hier, te meer daar er nogal wat scheepvaart is langs het kanaal. Net vůůr een spoorbrug moet je links, het kanaal verlaten dus. Dit gaat niet zo maar, in feite volg je een aarden weggetje, wat behendigheid ŗ la cyclocross komt wel van pas!

Grindpad. Smalletjes. Veel scheepvaart. Jachthaventje.

           Langs de spoorweg fiets je verder. Een rustige weg, waar auto- en motorrijscholen dankbaar gebruik van maken zo te zien. Langs het station van St Omer, dat veel weg heeft van een kasteel langs de Loire! Saint-Omer met de gezellige straatjes in Vlaamse en Franse architectuur. De kathedraal ( waarvoor een audiogids in het Nederlands bestaat) is de moeite van een bezoekje meer dan waard. Het is een drukke, maar aangename plaats om het fietsen even te onderbreken. Zeer veel straten zijn ingericht als eenrichtingsverkeer. Maar er is geen uitzondering voor fietsers bemerken! Er is een "zone pietonne", waar het aangenaam vertoeven is. In het Toerisme kantoor is alle informatie van de streek te verkrijgen. We strijken neer op een der terrasjes van de Place Foch. Picon vin Blanc, weet je wel?

In de steigers. Toerisme bureau Saint Omer. Kathedraal.

           We verlaten de stadsdrukte en komen aan het oude kanaal De Nieufosse. Te Saint Martin steken we over en nemen linksaf, langs het verstilde kanaal. Eerst komt u door de vroegere wijken waar tuinders leefden, de tuinderijen liggen direct achter de huizen. Je waant je in VenetiŽ! Kanaaltjes die zorgen voor de afwatering van deze polders vormen hier de straten. Elk huis heeft zijn bruggetje om op de weg te geraken, alsook een bootje. Dit is echt genieten hier, rust en stilte.

Saint Martin. Regelt de waterhuishouding. Vaart niet meer. VenetiŽ?

           Wat verder kom je het bij het nieuwe kanaal, dat je al volgde bij het verlaten van Arques. Hengelaars werpen hier hun lijntje uit, elk geniet zo op zijn manier van deze groene omgeving. Bij de volgende brug kom je terug op de D209 waar je de tocht startte. Neem linksaf en als je nog weet wat te eten de komende dagen: overal zijn bloemkolen en andere lekkere wintergroenten te koop. Voor de prijs moet je het alleszins niet laten! Dit hier de streek van de groente teelt, je vindt hier meer dan je op kan. Dan komt de parkeerplaats van Isnor in zicht. Deze tocht door een mooie omgeving, maar die schreeuwt om fietsvoorzieningen zit erop.

Kolen, meer dan je op kan. VenetiŽ? Nieuwe kanaal. Het zit erop!  BORDER=

           Afstand: 32 km Start: parkeerplaats van Isnor. ReliŽf: licht golvend, ťťn stevige helling. Veiligheid: geen fietsvoorzieningen. Bewegwijzering: klassieke wegwijzers Logistiek: Wegdek: asfalt en grindpad langs het kanaal Bijzonderheid: Saint Omer en de bijzondere groene omgeving. Fietsenverhuur: bij Isnor (MTB) Gebruikte kaart: Franse stafkaart IGN 1/100 000 Info: http://www.routeyou.com/route/view/424608/cycle-route-saint-omer-en-omgeving.en fietstoeren@gmail.com FMK waardering:

Weetjes:
Afstand: 32km
Bewegwijzering: klassieke wegwijzers
Gebruikte kaart: Franse stafkaart IGN 1/100 000
ReliŽf: licht golvend, ťťn stevige helling.
Veiligheid: geen fietsvoorzieningen.
Startplaats en aankomst: parkeerplaats van Isnor.
Logistiek: goed
Besluit: ofschoon het gemis aan goede fietspaden zich laat voelen, is dit toch een heerlijke omgeving. Langs de kanalen is het op het jaagpad prima fietsen. Deze streek verdient beter.

Info: fietstoeren@gmail.com

Route en kaart.

TOP